Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO betyr søkemotoroptimalisering, eller Search Engine Optimization på engelsk.

 

Søkemotoroptimalisering (SEO) er små endringer på en nettside som i kombinasjon med flere endringer belønner én med bedre organisk plassering (høyere plassering) på søkemotorer.

søkemotoroptimalisering bergen

Hva er poenget med å gjøre små endringer?

Google leter etter oppdatert informasjon.

Ser man på disse endringene enkeltvis kan de virke meget ubetydelig, men i kombinasjon med annen optmialisering , kan dette ha en stor innvirkning på  din nettsides brukeropplevelse og ytelse i søkemotorenes organiske resultat. Desto bedre gjennomført en nettside er med tanke på innhold, SEO og brukervennlighet, desto enklere vil det bli for potensielle kunder å oppdage og utforske bedriften din!

Hvorfor investere i SEO?

SEO handler om å gjøre nettsiden din forstått på søkemotorer.

God organisk trafikk gjør at din hjemmeside oftere kommer opp for potensielle kunder som søker etter det du leverer. Desto flere potensielle kunder som ser dine produkter eller tjenester, jo større sjanse er det for at du verver nye kunder.

søkemotoroptimalisering bergen
søkemotoroptimalisering bergen

Gjøre det selv?

SEO kan være veldig omfattende.

De viktigste aspektene rundt SEO er søkeord, innhold, off-page SEO (backlinking), lokal SEO og betalt annonsering. Tidligere var søkeord det viktigste aspektet rundt SEO, og enda ser man nettsider hvor "søkeordene" eller rettere sagt bedriftens tjenester ligger i bunnteksten på nettsiden. For at et søkeord skal effektiviseres må det nøye utvelges og brukes i innholdet ditt på en fornuftig måte.

I dag ser vi at innhold som blogginnlegg, videoer - how-to's, artikler og SoMe-aktivitet har stor innvirkning på en bedrifts SEO. Innholdet må være informerende, opplysende og delbart.